lördag 19 april 2008

Titta på skärmen och vinn tid!


Jag läste en intressant artikel i tidningen "Läkarsekreteraren", som ges ut av Sveriges Läkarsekreterarförbund. Den handlade om var man tittar när man skriver, på skärmen eller tangentbordet. En forskargrupp lät 28 studenter skriva en text och spelade in tangentnedslagen. Samtidigt registrerades med kamera vad studenterna tittade på medan de skrev. Man kom fram till att de som tittade på skärmen var de snabbaste att skriva, de skrev ungefär 26 ord per minut. Tangentbordstittarna var långsammare och skrev cirka 17 ord per minut. (De kan inte ha varit så vana att skriva för jag tycker att det låter som väldigt få ord på en minut). Att skärmtittarna var snabbast tycker inte jag är så konstigt, då behöver man inte leta efter tangenterna och ser genast om man skriver fel och kan rätta till det direkt. De som tittade på tangentbordet upptäckte inte att de skrev fel förrän de tittade på skärmen och det tog då lång tid att gå tilbaka och redigera.

Efter att ha varit läkarsekreterare i nästan 25 år så är det självklart att jag är en skärmtittare. För det första skulle jag inte hinna med mitt jobb om jag hela tiden satt och tittade på tangentbordet eftersom det skulle gå alldeles för sakta, och det skulle vara dubbelt så jobbigt om jag var tvungen att lusläsa varje text igen som jag skrivit bara för att rätta felen. Tiden skulle helt enkelt inte räcka till. Om jag tittar på skärmen medan jag skriver ser jag ju direkt om det blir fel (oftast) och kan genast gå tillbaka och rätta.

Inga kommentarer: