söndag 6 april 2008

Bröllop/äktenskap

Det har ju blivit oerhört populärt med stora bröllop igen. Efter att det har varit mindre populärt att gifta sig i kyrkan har det fått ett rejält uppsving de senaste åren. För 20-25 år sedan, när jag gifte mig, var det nog lika vanligt att gifta sig borgerligt, tror jag i alla fall. Nu finns det en massa olika tidningar som bara innehåller tips och idéer hur man ska få det perfekta bröllopet. Allt ska planeras minutiöst och helst ska man bjuda många gäster. Det verkar som om folk har hur mycket pengar som helst. Jag tycker att det har blivit för mycket fokus på själva bröllopet, inte att man ingår äktenskap och ska dela framtiden tillsammans. Det är ett stort steg att gifta sig och var och en ska förstås få ha vilket brölop de vill, men jag tycker att äktenskapslöftena ändå är det viktigaste och äktenskapet blir inte lyckligare för att man har ett storslaget bröllop som kostar över hundra tusen kronor.

Hur som helst så är det alltid roligt när man vet att någon ska gifta sig, med stort bröllop eller inte, och det hör väl till att vännerna ordnar någon form av möhippa och svensexa. Nu är det ute med att skämma ut den blivande bruden och brudgummen med att sälja pussar och liknande. På möhippan ska man i stället fokusera på brudens personlighet och intressen och ordna något som passar henne, så hon får en minnesvärd dag med sina vänner. Det tycker jag låter mycket trevligare än att låta bruden göra skämmiga saker på stan.

"När du träffar någon som kan laga mat och städa, tveka inte ett ögonblick - gift dig med honom." (Joey Adams)

Inga kommentarer: