tisdag 11 mars 2008

Tvättstugemarodörer

Det är väl inte konstigt att världen ser ut som den gör med krig och konflikter på många håll runt om på vår jord, när inte ens i folk kan hålla sams med sina grannar i tvättstugan. Våldet och bråken ökar, i alla fall i Stockholms tvättstugor. Polisen fick anmälan om 62 bråk förra året, varav nästan 50 innehöll fysiskt våld, både misshandel och knivskärningar. I och för sig kan jag förstå om folk blir sura på varandra, för det slarvas nog både med städning och tömning av filter i torktumlare osv. Jag har hört om hyresgäster som ändrat på bokningslistor till tvättstugetider, tagit ut tvätten ur maskinen och lagt in sin egen och stulit kläder som hängt på tork. Det är också populärt att sätta upp lappar och klaga på andra som varit i tvättstugan. Men herregud, det gäller väl inte liv eller död, bara lite tvätt. Men för vissa är det visst blodigt allvar.

Tack och lov har jag en egen tvättstuga, även kallat mitt hobbyrum. Där är det jag som bestämmer och där kan jag göra som jag vill. Jag kan tvätta när jag har lust och städa när andan faller på utan att någon sätter upp lappar och klagar.

Inga kommentarer: